Jan's Blogg

Om kristendom, hverdagsteologi og livets mysterier

Publisert: 14.11.2017,    Endret dato: 14.11.2017

Jeg kan ikke finne at Lovisk er ett ord som er nevnt i bibelen, som betyr at det er ett begrep vi har funnet opp i senere tid.

Slik jeg tolker begrepet handler det om å rettferdiggjøre seg selv.

Loviskhet handler ikke først og fremst om gjerninger, men motivet bak gjerningene.

Når Jesus refset fariseerne var det forde at de fremstilte seg selv som de mest åndelige, prektige og som "Guds yndlinger". De gjorde alle gode gjerninger, men med motiv for å fremme seg selv.

1. Korinterbrev 13:2 "Om jeg har profetisk gave, kjenner alle hemmeligheter og eier all kunnskap, om jeg har all tro så jeg kan flytte fjell, men ikke har kjærlighet, da er jeg intet."

Om man innehar alle egenskapene som er beskrevet i verset ovenfor og kun bruker dem for å fremme seg selv er man som fariseerne som blir refset av Jesus, som lever kun for seg selv. Kjærlighet hander jo om å ta ansvar.

Ett vers i bibelen som har blitt sterkt missforstått er Romerbrevet 6:14 "Synden skal ikke herske over dere, for dere står ikke under loven, men under nåden."

Når bibelen har blitt oversatt er grunntekst-ordet for loven "Torah". Men i verset over er grunntekst-ordet det greske ordet nomos, som på engelsk blir oversatt til legalism. Hvordan det best kan oversettes til norsk er sikkert veldig diskutabelt men jeg velger å oversette det til "hva som er tillatt".

Nåden viser jo tilbake til en dom, som man kan bli fritatt fra. Men det blir logisk umulig om det ikke finnes en lov.

Det blir derfor feil å si at Paulus mener at vi ikke er under loven som "Guds lov", men det han sier er at vi ikke skal leve ut i fra hva som er tillatt, eller ut i fra hva vi kan strekke oss til og tillate oss selv, - men under nåden. Altså i respekt for loven og Guds vilje, at vi tar ta ansvar for oss selv og vår neste.

Å være lovisk handler altså ikke om hvorvidt man lever etter loven (Torah) eller ikke.